Likabehandlingsplan/plan mot
diskriminering och kränkande behandling för
Tärendö Centralskola Förskoleklass – 6
samt Fritids
Läsåret 2022/2023
Vision
Ø Att alla
känner sig trygga och mår bra
Ø Inga
tendenser till kränkande behandling ska tolereras på vår skola
Ø Alla vuxna
har ett särskilt ansvar för att elever inte utsätts för kränkningar i skolan
Upprättad
i dec 2022
Planen antogs 2023-01-07 och gäller för år 2023
Likabehandlingsplan/plan
mot diskriminerande och kränkande behandling för Tärendö Centralskola,
förskoleklass-6 samt fritids.
Sedan 1 januari 2009 regleras planen mot diskriminering och kränkande
behandling i två olika regelverk. Den ena finns i diskrimineringslagen
(2008:567) medan den andra finns att läsa under skollagen kapitel 6 (SFS
2010:800).
Skolan ska årligen upprätta en plan för likabehandlingsplanen/planen
mot diskriminerande och kränkande behandling.
Det ska vara en plan som överensstämmer med (3 kap. 16§
Diskrimineringslagen), och en plan mot kränkande behandling (enl 6 kap. 8§
Skollagen 2011)
På Tärendö Centralskola har vi valt att sammanföra de båda planerna.
Planen innehåller dels skolans arbete med att främja likabehandling,
men även vårt arbete med att förebygga diskriminering, trakasserier och all
annan tänkbar kränkande behandling.
Lokal elevhälsoplan som
bygger på den Centrala elevhälsoplanen
i Pajala Kommun.
Innehållsförteckning:
Utvärdering av föregående plan....................................................................sid.
4
Upprättande av
planen..................................................................................
sid. 4
Elevernas deltagande i arbetet med
planen....................................................sid. 4
Ansvar............................................................................................................sid.
5
Främjande
arbete...........................................................................................sid.
5
Förebyggande
arbete......................................................................................sid.
5
Kartläggning..................................................................................................sid.
6
Uppföljning av
kartläggning..........................................................................sid.
6
Åtgärder.........................................................................................................sid.
7
Vad är diskriminering?..................................................................................sid.
7
Kränkande behandling kan
vara....................................................................sid. 7
Rutiner för akuta situationer..........................................................................sid.
7
Rutiner för åtgärder när en elev kränks av
personal......................................sid. 8
Dokumentation..............................................................................................sid.
8
Uppföljning....................................................................................................sid.
8
Resurser.........................................................................................................sid.
8
Kommunikation.............................................................................................sid.
8
Uppföljning av
planen...................................................................................sid.
8
Lokal elevhälsoplan……………………………………………...................sid. 9
Utvärdering av föregående plan
Under
förra året hanterade vi kränkningar enligt Likabehandlingsplan/plan mot
kränkande behandling för Tärendö Centralskola Förskoleklass – åk 6, 2021/2022. Kartläggning
vid utvecklingssamtalen ht 2021 visar att alla elever trivs bra. Vid intervjuer
i november 2021 har inte kränkningar som är kopplade till någon av
diskrimineringsgrunderna framkommit. Kartläggning om likabehandling,
trygghet och studiero har genomförts under v 45, genom intervjuer av elever i
F-3 samt digitalt via Moodle för åk 4-6. Analys av dessa, samt
KIA-anmälningar, visar att det förekommit kränkningar elev-elev, vilka
Upprättande av planen
Likabehandlingsplanen har
upprättats i enlighet med Skolverkets allmänna råd 2012.
Personalen får årligen ta del
av föreskrifter och aktivt delta i utformningen, samt komma med synpunkter
inför upprättandet av likabehandlingsplanen.
Planen antas sedan under
personalkonferensen.
Elevernas deltagande i arbetet med planen
”Planen ska upprättas, följas upp och ses över under
medverkan av barnen eller eleverna vid den verksamhet för vilken planen gäller”
(Förordning 2006:1083)
”Eleverna ska ges inflytande över utbildningen. De ska
fortlöpande stimuleras att ta aktiv del i frågor som rör dem.”(Lgr 11)
Eleverna är med och tar fram
regler som gäller för skolan gemensamt, men också specifika för olika stadier.
Detta görs årligen under höstterminen.
Klassråd kan också arbeta med
frågor som rör likabehandling.
Likabehandlings- och
värdegrundsfrågor tas upp kontinuerligt i klasserna.
Under utvecklingssamtal får
eleverna och vårdnadshavare möjlighet att uttrycka sig om elevens
skolsituation.
Personalen tar fram planen i
process, med grund av vad som framkommit genom utvecklingssamtal,
elevintervjuer, elevernas klassråd samt diskussioner i hela elevgruppen. Planen
läggs även ut på skolans blogg.
Ansvar:
Ansvaret för elevernas
skolsituation ligger hos den som dagligen arbetar närmast eleven.
Rektor har yttersta ansvaret
och skall stötta och följa upp arbetet.
Rektor skall ansvara för att
uppföljning och utvärdering sker.
Rektor ansvarar för
prioriteringar av stödinsatser.
Främjande arbete:
”Det
främjande arbetet syftar till att skapa en trygg skolmiljö och förstärka
respekten för allas lika värde. Den omfattar alla diskrimineringsgrunderna.
Arbetet riktas mot alla och bedrivs kontinuerligt och utan förekommen
anledning”
· Vi startar varje läsår med utedagar och/eller
lägerskoleverksamhet för förskoleklass – åk 6, med syfte att stärka
grupptillhörigheten.
· Under läsåret genomförs olika aktiviteter
med deltagande över stadiegränserna, t. ex. bärplockning, Skoljoggen,
Läsardagen och vinterdagar.
· Vi har regler som revideras av elever och
personal årligen.
· Klassråd sker vid behov från åk 4 och uppåt.
· Skolråd sker vid frågor som berör samtliga
elever.
·
Alla elever från förskoleklass till och med åk 6 arbetar med värdegrundsfrågor
(livsviktigt) kontinuerligt.
· Vi har ett fungerande rastvaktssystem.
· Pedagogiska luncher.
· Under det dagliga arbetet i klasserna är
vi noga med att det är läraren som delar in eleverna i grupper.
Förebyggande arbete:
”Det
förebyggande arbetet syftar till att avvärja risker för diskriminering,
trakasserier, eller kränkande behandling och omfattar sådant som i en
kartläggning av verksamheten identifieras som risker.”
(Ur:
Skolverkets allmänna råd, 2012)
ñ Det finns alltid minst en vuxen ute på rastvakt.
·
Alla elever från förskoleklass till och med åk 6 arbetar med
värdegrundsfrågor (livsviktigt) kontinuerligt. Vid dessa tillfällen kan
konfliktområden identifieras och arbetas med, innan de blivit ett problem.
Kartläggning:
ñ Kartläggning om likabehandling,
trygghet och studiero har genomförts under v 45, genom intervjuer av elever i
F-3 samt digitalt via Moodle för åk 4-6. Efter analys av dessa i personalgrupp, går vi
vidare med diskussion med eleverna då de får komma med idéer till
förbättringar.
ñ Observationer under lektioner och raster,
gjorda av undervisande lärare och all övrig pedagogisk personal.
ñ Elevhälsosamtal.
ñ Utvecklingssamtal.
ñ Skriftlig dokumentation.
ñ Samtal med elever och elevgrupper vid
behov.
Under höstterminen 2022 har Kartläggning om likabehandling,
trygghet och studiero genomförts under v 45, genom intervjuer av elever i F-3
samt digitalt via Moodle för åk 4-6.
Uppföljning av
kartläggning:
Uppföljningen sker i
arbetslaget utifrån kartläggning och elevers synpunkter.
Åtgärder:
Var och en som får kännedom
om en kränkande behandling ska agera så fort som möjligt. Detta kan ske i
arbetslaget och/eller i samråd med elevhälsoteamet.
Kränkningarna utreds och
kartläggs samt följs upp. KIA-anmälan
görs där det är befogat. Uppföljningen kan ske vid ett eller flera
tillfällen, beroende av kartläggningen.
Vad är diskriminering?
Enligt
skollagen kap 6 § 8 samt diskrimineringslagen gäller förbud mot diskriminering
(missgynnande i förhållande till andra) p g a kön, könsöverskridande identitet
eller uttryck, etnisk tillhörighet, sexuell läggning, religion eller annan
trosuppfattning, funktionsnedsättning och ålder.
Kränkande behandling kan vara:
· Enstaka händelser som inte upprepas eller är
systematiska eller återkommande.
· Fysiska (t ex att bli utsatt för slag och knuffar)
· Verbala (t ex att bli hotad eller förolämpad av
öknamn, rasistiska eller sexistiska kommentarer)
· Psykosociala (t ex att bli utsatt för utfrysning,
ryktesspridning)
· Text- och bildburna (t ex klotter, brev, lappar,
e-post, sms och mms)
· Aktiviteter/strukturer (som missgynnar en individ
eller grupp)
Rutiner för akuta situationer, elev -
elev:
1. Den vuxne som uppmärksammar problemet ingriper och
samtalar med berörda elever. Kontaktar klasslärare som gör bedömningen om
vårdnadshavaren ska kontaktas.
2. Kränkning av allvarligare art dokumenteras digitalt direkt
på Insidan (hittas via www.insidan.pajala.se ), vårdnadshavare och rektor kontaktas.
3. Om kränkningarna ej upphör kallar rektor berörd elev
med vårdnadshavare till samtal.
Rutiner för åtgärder när en elev kränks
av personal:
1. Rektor ansvarar för att utredning sker och informerar
vårdnadshavaren samt sin chef.
2. Samtal förs med samtliga berörda parter, vilka
dokumenteras av rektor.
Dokumentation:
· Sker senast vid steg 2 enligt ovan. Dokumentationen
sker digitalt via Insidan, vilket går direkt till rektor och skolchef.
Uppföljning:
Om kränkningsrapport är gjord på
Insidan följer rektor upp med berörda, senast inom två veckor.
Resurser:
Vid
behov kan vi få experthjälp av kommunens skolkurator, skolpsykolog och
skolsköterska.
Kommunikation:
Vi
presenterar denna plan för vårdnadshavare via bloggen, samt diskuterar
tillsammans med elever vid skolråd, klassråd etc.
Upprättande
och uppföljning av planen:
Upprättande
och uppföljning av likabehandlingsplanen och planen mot diskriminering och
kränkande behandling sker vid flera tillfällen i process, i klasserna samt med
personal under läsåret.
Lokal elevhälsoplan bygger
på den Centrala elevhälsoplanen i Pajala kommun
Det lokala elevhälsoteamet
består av
Rektor Mikael Kemi
Skolsköterska Maria Johansson
Kurator Sylvia Lindholm
Medverkande lärare är Margareta
Rova, Anna Malmestam och Elaine Björnfot utifrån behoven. Elevassistent kallas
vid behov.
Specialpedagog kallas från
Pajala vid behov.
Elevhälsomöten hålls kontinuerligt
några gånger per termin och utifrån behoven.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar