LIKABEHANDLINGSPLAN 22/23

Likabehandlingsplan/plan mot diskriminering och kränkande behandling för

Tärendö Centralskola Förskoleklass – 6 samt Fritids

Läsåret 2022/2023

 

Vision

Ø Att alla känner sig trygga och mår bra

Ø Inga tendenser till kränkande behandling ska tolereras på vår skola

Ø Alla vuxna har ett särskilt ansvar för att elever inte utsätts för kränkningar i skolan

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                           Upprättad i dec 2022

 

Planen antogs 2023-01-07 och gäller för år 2023

Likabehandlingsplan/plan mot diskriminerande och kränkande behandling för Tärendö Centralskola, förskoleklass-6 samt fritids.

 

Sedan 1 januari 2009 regleras planen mot diskriminering och kränkande behandling i två olika regelverk. Den ena finns i diskrimineringslagen (2008:567) medan den andra finns att läsa under skollagen kapitel 6 (SFS 2010:800).

 

Skolan ska årligen upprätta en plan för likabehandlingsplanen/planen mot diskriminerande och kränkande behandling.

 

Det ska vara en plan som överensstämmer med (3 kap. 16§ Diskrimineringslagen), och en plan mot kränkande behandling (enl 6 kap. 8§ Skollagen 2011)

 

På Tärendö Centralskola har vi valt att sammanföra de båda planerna.

 

Planen innehåller dels skolans arbete med att främja likabehandling, men även vårt arbete med att förebygga diskriminering, trakasserier och all annan tänkbar kränkande behandling.

 

Lokal elevhälsoplan som bygger på den Centrala elevhälsoplanen

i Pajala Kommun.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Innehållsförteckning:

Utvärdering av föregående plan....................................................................sid. 4

Upprättande av planen.................................................................................. sid. 4

Elevernas deltagande i arbetet med planen....................................................sid. 4

Ansvar............................................................................................................sid. 5

Främjande arbete...........................................................................................sid. 5

Förebyggande arbete......................................................................................sid. 5

Kartläggning..................................................................................................sid. 6

Uppföljning av kartläggning..........................................................................sid. 6

Åtgärder.........................................................................................................sid. 7

Vad är diskriminering?..................................................................................sid. 7

Kränkande behandling kan vara....................................................................sid. 7

Rutiner för akuta situationer..........................................................................sid. 7

Rutiner för åtgärder när en elev kränks av personal......................................sid. 8

Dokumentation..............................................................................................sid. 8

Uppföljning....................................................................................................sid. 8

Resurser.........................................................................................................sid. 8

Kommunikation.............................................................................................sid. 8

Uppföljning av planen...................................................................................sid. 8

Lokal elevhälsoplan……………………………………………...................sid. 9

 

 

 

 

 

 

Utvärdering av föregående plan

 

Under förra året hanterade vi kränkningar enligt Likabehandlingsplan/plan mot kränkande behandling för Tärendö Centralskola Förskoleklass – åk 6, 2021/2022. Kartläggning vid utvecklingssamtalen ht 2021 visar att alla elever trivs bra. Vid intervjuer i november 2021 har inte kränkningar som är kopplade till någon av diskrimineringsgrunderna framkommit.  Kartläggning om likabehandling, trygghet och studiero har genomförts under v 45, genom intervjuer av elever i F-3 samt digitalt via Moodle för åk 4-6. Analys av dessa, samt KIA-anmälningar, visar att det förekommit kränkningar elev-elev, vilka  

 

Upprättande av planen

 

Likabehandlingsplanen har upprättats i enlighet med Skolverkets allmänna råd 2012.

Personalen får årligen ta del av föreskrifter och aktivt delta i utformningen, samt komma med synpunkter inför upprättandet av likabehandlingsplanen.

Planen antas sedan under personalkonferensen.

 

Elevernas deltagande i arbetet med planen

 

”Planen ska upprättas, följas upp och ses över under medverkan av barnen eller eleverna vid den verksamhet för vilken planen gäller” (Förordning 2006:1083)

 

”Eleverna ska ges inflytande över utbildningen. De ska fortlöpande stimuleras att ta aktiv del i frågor som rör dem.”(Lgr 11)

 

Eleverna är med och tar fram regler som gäller för skolan gemensamt, men också specifika för olika stadier. Detta görs årligen under höstterminen.

 

Klassråd kan också arbeta med frågor som rör likabehandling.

 

Likabehandlings- och värdegrundsfrågor tas upp kontinuerligt i klasserna.

 

Under utvecklingssamtal får eleverna och vårdnadshavare möjlighet att uttrycka sig om elevens skolsituation.

 

Personalen tar fram planen i process, med grund av vad som framkommit genom utvecklingssamtal, elevintervjuer, elevernas klassråd samt diskussioner i hela elevgruppen. Planen läggs även ut på skolans blogg.

 

Ansvar:

 

Ansvaret för elevernas skolsituation ligger hos den som dagligen arbetar närmast eleven.

Rektor har yttersta ansvaret och skall stötta och följa upp arbetet.

Rektor skall ansvara för att uppföljning och utvärdering sker.

Rektor ansvarar för prioriteringar av stödinsatser.

 

 

Främjande arbete:

 

”Det främjande arbetet syftar till att skapa en trygg skolmiljö och förstärka respekten för allas lika värde. Den omfattar alla diskrimineringsgrunderna. Arbetet riktas mot alla och bedrivs kontinuerligt och utan förekommen anledning”

 

·       Vi startar varje läsår med utedagar och/eller lägerskoleverksamhet för förskoleklass – åk 6, med syfte att stärka grupptillhörigheten.

·       Under läsåret genomförs olika aktiviteter med deltagande över stadiegränserna, t. ex. bärplockning, Skoljoggen, Läsardagen och vinterdagar.

·       Vi har regler som revideras av elever och personal årligen.

·       Klassråd sker vid behov från åk 4 och uppåt.

·       Skolråd sker vid frågor som berör samtliga elever.

·       Alla elever från förskoleklass till och med åk 6 arbetar med värdegrundsfrågor (livsviktigt) kontinuerligt.

·       Vi har ett fungerande rastvaktssystem.

·       Pedagogiska luncher.

·       Under det dagliga arbetet i klasserna är vi noga med att det är läraren som delar in eleverna i grupper.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Förebyggande arbete:

 

”Det förebyggande arbetet syftar till att avvärja risker för diskriminering, trakasserier, eller kränkande behandling och omfattar sådant som i en kartläggning av verksamheten identifieras som risker.”

(Ur: Skolverkets allmänna råd, 2012)

 

ñ Det finns alltid minst en vuxen ute på rastvakt.

 

·       Alla elever från förskoleklass till och med åk 6 arbetar med värdegrundsfrågor (livsviktigt) kontinuerligt. Vid dessa tillfällen kan konfliktområden identifieras och arbetas med, innan de blivit ett problem.

 

Kartläggning:

 

ñ  Kartläggning om likabehandling, trygghet och studiero har genomförts under v 45, genom intervjuer av elever i F-3 samt digitalt via Moodle för åk 4-6.  Efter analys av dessa i personalgrupp, går vi vidare med diskussion med eleverna då de får komma med idéer till förbättringar.

 

ñ Observationer under lektioner och raster, gjorda av undervisande lärare och all övrig pedagogisk personal.

 

ñ Elevhälsosamtal.

 

ñ Utvecklingssamtal.

 

ñ Skriftlig dokumentation.

 

ñ Samtal med elever och elevgrupper vid behov.

 

Under höstterminen 2022 har Kartläggning om likabehandling, trygghet och studiero genomförts under v 45, genom intervjuer av elever i F-3 samt digitalt via Moodle för åk 4-6.

 

Uppföljning av kartläggning:

 

Uppföljningen sker i arbetslaget utifrån kartläggning och elevers synpunkter.

 

 

 

 

Åtgärder:

 

Var och en som får kännedom om en kränkande behandling ska agera så fort som möjligt. Detta kan ske i arbetslaget och/eller i samråd med elevhälsoteamet.

Kränkningarna utreds och kartläggs samt följs upp. KIA-anmälan görs där det är befogat. Uppföljningen kan ske vid ett eller flera tillfällen, beroende av kartläggningen.

 

Vad är diskriminering?

 

Enligt skollagen kap 6 § 8 samt diskrimineringslagen gäller förbud mot diskriminering (missgynnande i förhållande till andra) p g a kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, sexuell läggning, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning och ålder.

 

Kränkande behandling kan vara:

·       Enstaka händelser som inte upprepas eller är systematiska eller återkommande.

·       Fysiska (t ex att bli utsatt för slag och knuffar)

·       Verbala (t ex att bli hotad eller förolämpad av öknamn, rasistiska eller sexistiska kommentarer)

·       Psykosociala (t ex att bli utsatt för utfrysning, ryktesspridning)

·       Text- och bildburna (t ex klotter, brev, lappar, e-post, sms och mms)

·       Aktiviteter/strukturer (som missgynnar en individ eller grupp)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rutiner för akuta situationer, elev - elev:

 

1.    Den vuxne som uppmärksammar problemet ingriper och samtalar med berörda elever. Kontaktar klasslärare som gör bedömningen om vårdnadshavaren ska kontaktas.

2.    Kränkning av allvarligare art dokumenteras digitalt direkt på Insidan (hittas via www.insidan.pajala.se ), vårdnadshavare och rektor kontaktas.

3.    Om kränkningarna ej upphör kallar rektor berörd elev med vårdnadshavare till samtal.

 

Rutiner för åtgärder när en elev kränks av personal:

 

1.    Rektor ansvarar för att utredning sker och informerar vårdnadshavaren samt sin chef.

2.    Samtal förs med samtliga berörda parter, vilka dokumenteras av rektor.

 

Dokumentation:

·       Sker senast vid steg 2 enligt ovan. Dokumentationen sker digitalt via Insidan, vilket går direkt till rektor och skolchef.

 

Uppföljning:

Om kränkningsrapport är gjord på Insidan följer rektor upp med berörda, senast inom två veckor.

 

Resurser:

 

Vid behov kan vi få experthjälp av kommunens skolkurator, skolpsykolog och skolsköterska.

 

Kommunikation:

Vi presenterar denna plan för vårdnadshavare via bloggen, samt diskuterar tillsammans med elever vid skolråd, klassråd etc.

 

Upprättande och uppföljning av planen:

 

Upprättande och uppföljning av likabehandlingsplanen och planen mot diskriminering och kränkande behandling sker vid flera tillfällen i process, i klasserna samt med personal under läsåret.

 

 

 

Lokal elevhälsoplan bygger på den Centrala elevhälsoplanen i Pajala kommun

 

Det lokala elevhälsoteamet består av

 

Rektor Mikael Kemi

 

Skolsköterska Maria Johansson

 

Kurator Sylvia Lindholm

 

Medverkande lärare är Margareta Rova, Anna Malmestam och Elaine Björnfot utifrån behoven. Elevassistent kallas vid behov.

 

Specialpedagog kallas från Pajala vid behov.

 

Elevhälsomöten hålls kontinuerligt några gånger per termin och utifrån behoven.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar